Rabarberkage

A little piece of heaven 🙂 Der er mange ting jeg elsker – heriblandt rabarber… Så da jeg faldt over denne opskrift, som godt nok var på en æblekage, fik jeg den hurtigt tilpasset til og afprøvet med rabarber i stedet for. Og det var et hit! Har efterfølgende forsøgt at bage den med æbler, men den blegner i sammenligning …

2 æg
600 g. rabarber
100 g sukker
100 g smør
100 g groftrevet marcipan
2 tsk. bagepulver
150 g mel
1 tsk. vaniljesukker

Skær rabarberne i passende stykker afhængig af stænglens tykkelse (de tykke skærer jeg i 1-1,5 cm stykker, de tynde i 2 cm stykker) og vend dem evt i lidt sukker. Pisk smør og sukker godt sammen. Tilsæt marcipan og æg. Bland det godt og kom mel, bagepulver og vaniljesukker i dejen. Vend rabarberstykkerne i dejen. Kom det hele i en springform med bagepapir. Pynt evt. med mandelflager eller sukker. Jeg har kun brugt sukker til pynt – og synes det giver en fin farve og sprødhed til kagen. Bages ca 40 min. ved 175 g på midterste ovnrille. Test evt. kagen inden du tager den ud. Kan spises kold eller lun med f.eks. is, creme fraiche eller flødeskum.

Enjoy…

Skriv et svar

