Rabarberflødeis med kardemomme og makroner

Jeg havde en god stak æggeblommer til overs efter jeg havde lavet Eton Mess til Alberts fødselsdag i weekenden, ligesom jeg havde mere end en halv liter piskefløde i overskud og det skulle selvfølgelig bruges… Og hvad er mere oplagt end at lave is, når overskudsvarerne er æggeblommer og fløde?!

Så hermed opskrift på Rabarberflødeis med kardemomme og makroner

Til 4 personer (give and take!)

4 past æggeblommer
50 g sukker
1/2 liter piskefløde
1 tsk kardemomme (kan udelades eller erstattes af friskreven ingefær, kornene af 1 stang god vanille eller hvad man nu lyster)

300-400 g rabarber
30 g sukker til rabarberkompotten

12-15 makroner

Skær rabarberne i passende stykker, så de koger ud relativt hurtigt og tilsæt sukkeret. Kog til det er blevet en god (tyk) kompot og stil det på køl.

20130528-213244.jpg

Pisk æggeblommerne hvide og luftige med sukkeret og kardemommen. Piskefløden kan enten piskes stive og blandes i æggemassen eller også kan man blot tilsætte fløden til æggemassen og piske videre indtil den bliver til en tyk lækker creme. (Det er den optimale løsning, for den lettere dovne ismager, der gerne vil minimere opvasken 😉 )

20130528-213730.jpg

Rør rabarberkompotten i ægge-/flødecremen.
Knus makronerne og bland i is-massen.

20130528-213858.jpg

Og så er den klar til at blive kørt på ismaskinen eller direkte i fryseren, hvis en is-maskine ikke er en del af vognparken 🙂

20130528-214100.jpg

2 comments

  1. Tak for din opskrift. Er netop igang. Jeg synes bare ikke jeg har den store succes med isskålen til min kitchenaid. Synes ikke isen rigtig bliver rørt rundt. Den hænger meget fast i røreskeeen. Er det normalt? Glæder mig til at smage den. Har du flere lækre opskrifter man kan bruge på sin kitchenaid? Jeg har lige fået min og har ikke lavet så meget på den endnu.

    1. Håber du kan lide den 🙂
      Isen vil sætte sig på røre-delen, men synes egentlig det er uden betydning. Du kan evt vælge at røre en lidt mindre portion og se om det fungerer bedre for dig 🙂
      Jeg skal se om jeg ikke kan få lagt lidt flere opskrifter op – har bl.a. en opskrift på en lækker æble-kage-is…
      Bedste hilsner Maria

Skriv et svar

