Pizza med pesto, gedeost, bacon og svesker

20140106-190940.jpg
Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg elsker ost – og jeg har også en stor forkærlighed for gedeost og helst den tørre (sec) udgave (som desværre ikke altid er lige let at finde herhjemme, så derfor slæber jeg altid store mængder med hjem af den fra sommerferien i Frankrig, som så ender i fryseren).

20140106-191722.jpgSmagen er mere mild og afrundet end de mere “våde” gedeoste i rulle, som er en af de mest almindelige gedeoste herhjemme. De tørre gedeoste er perfekte i salater (fantastiske sammen med valnødder!), til en god pølsetallerken og ikke mindst på pizza…

20140106-192341.jpg

Ingredienser
Dej (giver to pizzaer):
25 g gær
2 tsk salt
200 g durummel eller tipo 00
200 g hvedemel
250 ml vand

Fyld:
God pesto (alm grøn basilikum)
Revet ost
1 tør lille gedeost pr pizza i tynde skiver
God bacon i skiver, skåret i mindre stykker
Svesker i tynde(!) skiver efter smag ( jeg har her brugt 3 til én pizza)

Tænd ovnen (med bagesten) på 250 grader så den kan forvarme, når dejen er æltet færdig.
Dejen deles i to lige store dele og rulles tyndt ud. Smør med et relativt tyndt lag pesto ( er der for meget på overdøver den alle de andre toppings – jeg bruger en spiseskefuld til én pizza), fordel den revne ost, de tynde skiver gedeost, bacon og svesker og lad den hæve til ovnen er varm.

20140106-193515.jpg
Jeg bager pizzaen på en bagesten i forvarmet ovn ved 250 grader i ca 7 minutter, så får man en lækker sprød bund og gedeosten bliver perfekt blød med en lille bitte smule “skorpe”.

Havde jeg ikke været så pokkers mandags træt havde jeg efter bagning toppet den af med min lækre rødløgs-relish med nigellafrø, som jeg bruger til alt fra pizza, sandwich, burgere og smørrebrød. Den komplementerer lige netop denne pizza sammensætning, så man rammer både sødt (svesker), salt (bacon), fedt (osten/gedeosten) og surt (løgrelish). Men opskriften på den må I få en anden gang.

20140106-195152.jpg

Skriv et svar

