DIY baby baggypant

Billede

Efter mange forespørgsler er jeg endelig klar med en DIY til baby baggypants, havde egentlig taget billeder tidligere på ugen, men de var simpelthen ikke gode nok (og selvfølgelig bare taget med mobilen), så nu har jeg brugt noget af formiddagen på at sy endnu et par, så jeg kunne få taget nye billeder.

Billede

Den helt lette og hurtige fremgangsmåde er (hvis man har det liggende eller kan låne sig frem til det) at tage et par bukser (gerne smalle og i stof med stærk) i den ønskede størrelse. Her har jeg brugt et par af Alberts gamle babybukser opsyet i jersey i en str 56, hvilket passer med den størrelse, som min søster har bestilt til min niece 😉

Billede

Jeg folder dem og ligger dem til fold på stoffet (her har jeg brugt en gul frotté med stræk i fra Stofdepotet.dk). Da jeg vil have en ribkant i toppen af bukserne folder jeg elastikken ned inden jeg klipper og klipper så overkanten og ydersiden med 1 cm sømrum.
Bunden af benet klipper jeg med kun 0,5 cm sømrum, da jeg også vil have rib i bunden af benene.

Billede

 

Billede

For at lave bukserne baggy sænker jeg skridtbuen og vælger så at gøre benene lige i stedet for at de går ind ad i bunden, som på den model jeg tegner efter.

Billede

Jeg bruger denne side (bagsiden) til klippe forsiden af bukserne efter – eneste forskel er, at den er ca 2,5 cm lavere midt på end rygstykket (se billede længere nede, med alle buksernes dele på).

Billede

I denne udgave med rib i bunden og måler buksestykket fra top til bund ca 26 cm og taljestykket er ca 22 cm. Dette kan selvfølgelig tilpasses alt efter babys størrelse. Liv, som disse bukser er til, måler 39 cm rundt maven – så de kommer til at passe hende fint.

Billede

Billede

Ribben til livet har jeg klippet ca 12 cm høj, så jeg ender med en ribkant på ca 5 cm og bredden er igen tilpasset livvidden på baby. Med traditionel rib, skal ribben klippes noget kortere end slutmålet, da den også skal kunne holde sig oppe, selvom ribben giver sig. Så jo mere løs ribben er i kvaliteten, jo kortere/strammere skal ribben laves.

Til benene har jeg klippet i den samme højde og så ca 10 cm bred.

Billede

Jeg syr altid indersømmen sammen først og så er det ellers bare at sy sammen 🙂

// DIY for babybaggy pants – these ones is a size 56 and I’ve used an old pair of Alberts to cut after. They are made in stretch fabric 

These are made for my niece who measures 39 cm round her waist.

6 comments

  1. Super fine bukser! Hvad måler de i bunden (ben + hul mellem ben) bare lige for at have forholdene på plads.. ? Vh Lise

    1. Hej Lise,
      Uden lige at have dem ved hånden, så mener jeg der før syning er 8-10 cm i mellem benene og benene måler 7-10 cm afhængig af stoffets elasticitet.
      vh Maria

Skriv et svar

