Penalhus

 

Jeg har på det sidste syet flere penalhus og en stor make-up pung til mig selv. Jeg har brugt denne DIY fra Stjernefrø til alle tre, men varieret bredden af stoffet, så det passer til det enkelte formål.

Det første penalhus i den fine grå/hvide blomstrede bomuld fra Stof2000 er syet direkte efter de mål, der er angivet i DIY’en. Jeg har stivet yderstoffet med strygelærred for at give det lidt mere stivhed. Penalhuset er foret med en grå lidt kraftigere bomuld.IMG_1754

 

Det næste er også et penalhus, der dog er noget smallere – min taske, som jeg bruger på arbejde flyder altid med et utal af kuglepenne i bunden af tasken, da den ikke har nogle mindre rum, så jeg besluttede mig for at få styr på rodet med dette smalle quiltede penalhus, som nu rummer diverse kuglepenne, hårnåle, hårelastikker og læbepomade.
Jeg har quiltet yderstoffet med almindelig pladevat for at give lidt ekstra struktur og så er det lavet meget smalt, – yderstoffet er klippet i 25 x 9 cm. Stoffet er en gammel rest (hand-me-down fra min søster) og det det foret med en matchende mørk petrolfarvet bomuld med små hvide prikker.
IMG_1896

 

Sidst har jeg lavet en (relativt stor) make-up pung til mig selv. Den er lavet i den samme blomstrede bomuld som det første penalhus, denne gang er den dog quiltet med volume-vlies. I syningen af denne har jeg også kastet mig ud i et forsøg med noget for mig helt nyt – lynlås i metermål. Thruth be told, så synes jeg faktisk, det er ret svært at få glideren på (jeg ryster rigtig meget på mine hænder), men heldigvis kunne manden min træde til og hjælpe mig 😉 Til gengæld er lynlåsen i metermål rigtig let at arbejde med (når glideren er kommet på!),

  • den er fleksibel i forhold til længde,
  • den er let at sy “over” (hvor almindelige lynlåse godt kan være lidt af en maskin-nåle-dræber) og
  • den er billig (!!) – jeg har givet 8-10 kr. pr. meter for 4 mm lynlås og 50 øre pr. glider der til… Så en sort lynlås som denne på 25 cm løber op i den nette sum af 2,50 kr.

Så syr man bare lidt, hvor man alligevel syr begge ender af lynlåsen til, kan det absolut godt svare sig at købe lynlås i metermål 🙂

IMG_1874

2 comments

  1. Hej, hvor laver du dog mange fine ting. Vil høre om jeg kan bestille et quiltet penalhus a la den blå blomstrede og en quiltet Ipad mini sleeve? Mvh Charlotte

Skriv et svar

